Enkele bericht bekijken
Oud 14-01-2011, 15:23   #108
Ditched

Ditched's Avatar

Airworker sinds: Sep 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: 737
Uren: nog niet genoeg
We raken inderdaad een beetje offtopic, en misschien is dat ook wel een beetje mijn fout, excuses daarvoor. Ik haakte in eerste instantie even in op een post van PAIN (#68) die vind dat het allemaal heel oneerlijk is, dat je geen StuFi krijgt tijdens je opleiding enz. Dat je StuFi wil snap ik wel, maar ik vind het geval van de vliegopleiding onterecht omdat, in mijn ogen, de ATPL opleiding het niveau van technisch MBO/HBO niet haalt. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat ik het beroep niet serieus neem of niet respecteer. Ik vind alleen de opleiding op het theoretische vlak te mager. Ook de type rating, gaat met 2 weekjes groundschool nogal met grote passen door de stof heen en laat een hoop buiten beschouwing.

Mijn indruk is dat een hoop net afgestudeerde ATPL-ers denken dat ze heel wat in handen hebben, zeg maar of het klopt of niet. Maar het tegenovergestelde is waar. Je hebt je net voor dik 150K in de schulden gestoken, je papiertje is buiten de vliegerij niet zoveel waard en je hebt te weinig ervaring voor een goede kans op een baan binnen de vliegerij. Op dit moment liggen de banen niet voor het oprapen, dus valt er niet veel te kiezen. Als je dan in elk geval een begin kan maken door wat ervaring op te bouwen bij bv Arke, al is het maar een zomer lang, zou ik zeggen doen! Je moet wel, anders is iemand anders je voor en zit jij thuis. Geen leuke situatie, en het zou allemaal anders moeten, maar als je niet met de realiteit van vandaag rekening houdt vis je echt achter het net.

Hoop dat dit een wat genuanceerder beeld geeft hoe ik er over denk. In vorige post ben ik expres een beetje kort door de bocht gegaan, vind ik leuk om te doen zo af en toe.

mvg
Ditched

p.s. voor mijn eigen info, iemand die wat kwijt wil over Arke's 737 operatie, roosters etc??
Ditched is offline   Met citaat antwoorden