Enkele bericht bekijken
Oud 24-04-2017, 03:06   #31
mpc007

Airworker sinds: Apr 2017
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: 1
Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
Logboek: hier in BE krijg je dat van de overheid samen met je eerste licensie.

Luchtkaart: die koop ik gewoonlijk in Duitsland, bij een of andere pilotenwinkel. Jawel, die zijn er volop.° Ik pik er slechts eentje uit: http://www.pilotshop.nl/

Gradenschijf°°: nergens voor nodig, Excel is ZO veel beter. En ook de meeste navigatieapps hebben een functie "vluchtplanning". Maar misschien is die schijf nodig op je examen. Zelf heb ik de mijne in geen jaren meer gebruikt.

° minuutje struinen over het www en je vindt er meer dan je lief is.
°° dat is misschien niet het juiste woord maar wel een erg mooi. De Engelsen (alweer die malle Engelsen!) spreken erg verwarrend van "computer".
Ja maar ik wil ook tijdens les mijn uren al loggen dus heb ik er eerder een nodig. Is een fysiek log nu verplicht of niet?

Citaat:
Origineel gepost door RomeoLima Bekijk Bericht
Ja de gradenschijf (FlightComputer E6B) is verplicht tijdens de examens. Je mag geen apps oid gebruiken. Alleen een rekenmachine wordt door de FOD ter beschikking gesteld tijdens het examen.
Tijdens de theorie of praktijkexamens?

Citaat:
Origineel gepost door PPP Bekijk Bericht
Verwarrend? Het woord "computer" betekent "rekenaar". De Engelsen spreken van een "Flight Computer" omdat zo'n ding gebruikt kan worden voor allerlei berekeningen die van belang zijn voor de vlucht.

Ik heb hem ook al lang niet meer gebruikt, maar hij zit wel standaard in mijn vliegtas voor als de accu van mijn tablet het een keer begeeft. Voordat ik Skydemon had vond ik de flight computer altijd erg handig. Maar ik ben dan ook leraar wiskunde geweest.
Wat is Skydemon, een app? Welke iPad apps zijn echt handig en aan te raden als recreatief piloot? Staan nogal wat navigatieapps maar niet goedkoop dus benieuwd wat nu goede zijn..

Citaat:
Origineel gepost door Helikopterfan Bekijk Bericht
Ik wil graag even mijn 'duit in het zakje' doen, voor wat betreft de theorie-examens bij het FOD in België. Ikzelf heb dit voorjaar daar in België examen gedaan, en dat was een erg prettig ervaring; alles was goed en netjes geregeld.

Wat betreft het aanmelden in België, zo ver ik weet werden individuele aanvragen door het FOD niet in behandeling genomen, en moest de aanvraag verlopen via een geregistreerde theorie-ATO. Een voorbeeld van zo een dergelijke ATO is bijvoorbeeld Orbit Groundschool (http://orbit-groundschool.nl) of Blu Bird (http://www.vliegtheorie.nl).

Ikzelf ben ook student en dus relatief 'jong' (met alle respect uiteraard ), en leste eerst 1x per maand, en dat ging prima. Belangrijk is om goed de lessen (thuis) voor te bereiden en de vlucht goed na te bespreken met je instructeur. Neem aantekeningen van de debriefing zodat je ze nog kan doornemen voor je volgende les. Door ook memory items en SOP's goed te kennen haal je echt het maximale uit jezelf en de les.
Momenteel les ik gemiddeld 1x per twee weken, simpelweg omdat ik graag het brevet wat sneller wil afronden. Behalve bij grote pauze's, merkte ik geen significante terugval in de toch steile leercurve.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunne helpen.
Dank, je reactie wordt gewaardeerd! Waar heb je zelf praktijk en theorie gedaan dan? Ik denk dat die terugval ook leeftijdsgebonden is. Als je jong bent leer je nu eenmaal beter. Zelf hoop ik een ritme van om de week te gaan aanhouden.
mpc007 is offline   Met citaat antwoorden