Enkele bericht bekijken
Oud 19-04-2017, 00:16   #3
mpc007

Airworker sinds: Apr 2017
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: 1
Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
Opener: mijn compliment voor het vele voorbereidende werk - ťn voor het heel correcte Nederlands dat je schrijft. Helaas niet meer algemeen vandaag de dag, eerder integendeel. Er mochten meer zulke forummers zijn!

Dan: ik ben niet echt op de hoogte van het PPL-wereldje, want ik vlieg zelf ultralight. Misschien is dat ook voor u wel een optie? Er zijn zeker beperkingen aan maar het heeft ook zijn voordelen, vooral aan de financiŽle kant, en al helemaal als je zelf enig plezier kunt beleven aan mechanisch knutselen. Kijk niet alleen naar de kost van de opleiding, ook naar het vliegen daarna.

Ik denk wel dat recreatief motorvliegen in het algemeen voordeliger is in BelgiŽ dan in Nederland, want de Nederlandse overheid maakt het de prive-vliegerij niet gemakkelijk. Met een uitzondering voor het zweefvliegen weliswaar maar daarover heb je het niet. Dus als je als eens bent gaan praten in Hilversum, waarom dan eens niet een rondje Vlaanderen? Velden om eventueel te bezoeken zijn dan Hoevenen, Brasschaat, Leopoldsburg (waar nogal wat Nederlanders vliegen, en daar zal wel een reden voor zijn), Zwartberg, en mijn eigen Kiewit. Maar de vraag is of de verplaatsing wel opweegt tegen de lagere kost.

Ook nog inzake ultralight: dat is een nationale licensie, in tegenstelling tot LAPL en PPL die door EASA geregeld worden. De meeste landen erkennen weliswaar elkaars licensies maar het blijft toch een aandachtspunt.

Denk ook eens na over: minstens ťťn club (die van Grimbergen) doet elke zomer een "kamp" in Zuid-Frankrijk, voor een week of twee, en ik heb verhalen gehoord van lieden die met nul uur vertrokken en ginds hun eerste solovlucht deden. Trouwens ook de zwevers doen volop zulke zomerkampen, in eigen land of op een vakantielocatie of beide.

Sukses gewenst!
Dank voor je reactie! Met ultralight bedoel je vliegtuigen onder de 450kg? Zoja, dat is de RPL-MLA categorie die ik inderdaad zelf ook interessant vind. Hoe werkt dat in BelgiŽ dan, dat ULM? Stel dat je zo'n brevet hebt, kan je dan nog wel 'door' voor je LAPL of PPL als je dat zou willen of is ULM dan ook direct je eindstation?

Ik heb wat websites bekeken van de clubs op de veldjes die jij noemt, maar erg scheutig zijn ze niet met informatie. Ik heb het idee dat het landingsgeld inderdaad wel gunstig is (vaak maar 5 euro) maar hoe zit het met de grootste kostenpost - vliegtuighuur? Wat betaal je daar voor een uurtje in een c152 of vergelijkbare SEP of voor een MLA/ULM kist? Dan kan ik uitrekenen wat het incl reiskosten nu precies scheelt.

Die kampen kende ik nog niet, ga er even wat meer over opzoeken.
mpc007 is offline   Met citaat antwoorden