Airwork

Airwork (http://www.airwork.nl/bulletinboard/index.php)
-   Hoe word ik piloot (http://www.airwork.nl/bulletinboard/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Iemand goedgekeurd met Artisan / Artiflex lensje? (http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9021)

NoorR 07-11-2008 11:08

Iemand goedgekeurd met Artisan / Artiflex lensje?

Een paar dagen geleden ben ik vliegmedisch afgekeurd voor klasse 1 op mijn linkeroog, hier heb ik een cylindrische afwijking van -4.25.

Na veel onderzoek vond ik een oogarts (die ook vliegmedisch keurt), hij vertelde me dat ik na correctie met zo'n Artisan of Artiflex lensje wel goedgekeurd kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee, of ken je iemand die inderdaad na zo'n lensje in te hebben laten zetten wel goed is gekeurd voor klasse 1? Ik heb natuurlijk vliegmedisch keuringsinstituten alles hierover gevraagd, maar zou ook graag meningen / ervaringen willen horen.

Nosig 09-11-2008 01:45

Citaat:

Origineel gepost door NoorR (Bericht 170680)
Na veel onderzoek vond ik een oogarts (die ook vliegmedisch keurt), hij vertelde me dat ik na correctie met zo'n Artisan of Artiflex lensje wel goedgekeurd kan worden.

Klinkt al weer een stuk positiever dan een paar dagen geleden, Noorrrr http://209.144.27.3/forums/images/sm...lies/clap2.gif

Wederom geen ervaring, flink googlen, forums en yahoogroups af gaan etc. Succes!

Co-Co Flanel 09-11-2008 15:01

Dat zou natuurlijk ontzettend mooi zijn!

Voor zover ik weet, geldt na een laserbehandeling alsnog de afwijking die je voor de behandeling had. Ondanks dat je misschien stukken beter kan zien. Hoe het exact zit weet ik niet. Al contact opgenomen met het keuringsinstituut?

Succes

NoorR 09-11-2008 22:50

Maar dit is niet laseren, dit is een lensimplantaat die ze via een sneetje onder je hoornvlies brengen, en er later weer uit kunnen halen. Juist omdat deze ingreep omkeerbaar is, accepteert Inspectie Verkeer en Waterstaat het. Als ik de artsen moet geloven, ik wacht nog op het antwoord van IVW zelf. In dit geval zou dus de afwijking die je na de behandeling hebt gelden.

Ik ben een week full time bezig geweest met bellen, mailen en googlen, en volgens mij heb ik echt alles gedaan wat ook maar mogelijk is. De KLS vind elke vliegmedische goedkeuring (uit Nederland) prima, en de keuringsinstituten gaan als het goed is komende dagen voor me informeren bij IVW. Als jullie meer dingen weten waar ik kan zoeken (tnx Nosig ;) ), hoor ik het graag.

Als het ook daadwerkelijk allemaal klopt, en ik wordt straks goedgekeurd, is dit natuurlijk een enorme tip voor iedereen die op zijn ogen wordt afgekeurd.

Co-Co Flanel 10-11-2008 08:51

Absoluut!

Ben erg benieuwd of het lukt. Klinkt in ieder geval veelbelovend.
Wachten op het IVW........ Tegen de tijd dat je daar bericht van hebt, kun je alweer bijna met penisoen.

Hou ons op de hoogte!

Radix 10-11-2008 10:55

Blijft overeind staan dat je bij refractieve chirurgie vooraf al binnen bepaalde normen moet zitten. Voor laseren, of implantlens zal dit niet anders zijn.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

NoorR 10-11-2008 12:05

Die oogarts zij dat zo'n lensje mogelijk was, omdat dat een ander soort chirurgie was dan laseren.

Maar ik heb net iemand van IVW gesproken (eindelijk), en die zij dat in mijn geval elke vorm van operatie mag, aangezien er in het JAR-FCL document niks staat over je cylindrische afwijking voor een operatie, en mijn sferische afwijking nu al goeg genoeg is voor goedkeuring. En omdat het niet vermeld staat dat er eisen zijn aan je cylindrische afwijking voor een operatie, zijn die er dus niet. Uiteraard zijn er wel andere eisen, bijvoorbeeld dat je met dat oog gecorrigeerd minimaal 70% kan zien, en met beide ogen 100%. En dat je na de operatie een cylinder van 2.00 of minder mag hebben.

Ik heb er zelf ontzettend mijn twijfels over. Heb die meneer ook gevraagd of hij dit wel 100% zeker wist, aangezien ik anders een operatie van 3000 euro "voor niks" uit laat voeren. Ik kreeg toen onder andere als antwoord dat ik dan in ieder geval een stuk beter kan zien. (?!?!) En ook kreeg ik als antwoord dat er wel veel risico's aan zo'n operatie zitten. Toen ik zijn naam vroeg kreeg ik weer een hele preek dat die operaties risico's met zich meebrengen, en dat ik wel eerst moet uitzoeken of ik dan wel echt in aanmerking kom voor goedkeuring. Aan de ene kant logisch, aan de andere kant maakt het me een beetje geirriteerd dat hij niet 100% zeker van de zaak overkomt.

Nosig 10-11-2008 13:52

Noorr, doe in ieder geval niets overhaast (zo te zien valt dat wel mee, maar ik zeg het toch even maar). Neem inderdaad niet zomaar iets aan van iemand zonder het zelf geverifieerd te hebben en/of het zwart op wit van iemand te hebben. Tijd dus om zelf exact te weten wat de regels zijn die de keuringsartsen en IVW mensen gebruiken.

Hier vind je de huidige regelgeving (niet altijd even current gehouden overigens):

http://jaa.nl/publications/section1.html > JAR-FCL 3 Flight Crew Licensing (Medical) (Amendment 5)
Volgens mij zijn gegevens over oog standaard voor Class 1 te vinden hier:
  • Pagina 49, Ophthalmological requirements
  • Pagina 77, Appendix 12 to Subparts B and C Ophthalmological requirements

Hieronder vind je de regelgeving die nog niet ge´mplementeerd is, waar tot half december nog commentaar op geleverd kan worden maar wat met grote mate van waarschijnlijkheid de nieuwe regelgeving wordt vanaf 2009 (ik kan de exacte datum niet goed vinden, maar het lijkt erop dat het actief is aan einde comment periode). Dit is EASA en daardoor EU regelgeving, een lidstaat kan hier niet nationaal van afwijken (in tegenstelling tot de JAR's). Je zit dus net in een switch van regelgeving, ik denk dat deze voor jou daarom belangrijker is dan de JAR. Volgende link is naar rules of pilot licensing, deel C - Part Medical:

http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/...202008-17c.pdf
Op de volgende pagina's vind je volgens mij de van toepassing zijnde hoofdstukken:
  • Pagina 15, visual system (Specific requirements for class 1 and class 2 medical certificates)
  • Pagina 44, VISUAL SYSTEM - class 1 medical certificates

Nu nog kijken of je (in het Engels) kan uitvogelen welke specifieke stukken er op jou situatie van toepassing zijn, daar heb ik nog niet naar gekeken (termen zeggen mij weinig, mijn ogen doen het gewoon gelukkig ;)). Wellicht dat andere mensen mee willen kijken in de stukken zodat we niets missen.

NoorR 10-11-2008 13:55

Wauw, ontzettend bedankt! Daar heb ik echt wat aan. Ga meteen alles doorspitten..

Marty 10-11-2008 14:32

Waarom mag zo'n soort lens wel, en een normale lens dan niet?, of is het nu de cilinder die je aanpast ofzo? Klinkt in mijn oren akelig, dat snijden in je hoornvlies.

Succes met je beslissing NoorR!

NoorR 10-11-2008 14:37

Oh, een normale (implantaat)lens zou ook mogen, maar ik vroeg het me specifiek bij Artiflex af omdat ik dat graag zou willen.

Ik vind het ook helemaal niks, snijden in mijn hoornvlies, of wat voor soort oogoperatie dan ook. Maarja, als je daardoor piloot kan worden..

r3n3gad3 10-12-2008 16:24

hoi NoorR, ik ben zelf ook al een lange tijd opzoek naar een goed alternatief om toch door die medische keuring heen te kunnen komen..

Ik vraag me af of je nog iets hebt kunnen vinden hierover... Ik heb het er best voor over om een implantaatlens te laten plaatsen. Maar ik moet dan wel weten of ik dan ook door die keuring kom..

Weet jij toevallig ook het antwoord op het volgende scenario?
Beiden ogen hebben een hogere afwijking dan de -5.5 en geen cilinder... Een laseroperatie is gezien de medische eisen verboden. Dus dan een implantaat lens.. Wordt je met een implantaat lens dan wel toegelaten?

Big thanks :D

Radix 10-12-2008 16:57

Het blijft een long shot. De reden waarom ze je afkeuren op hoge sterktes (myopie) is dat je oog structureel te lang is, waardoor je netvlies iets meer opgerekt is, waardoor de theoretische kans op een netvliesloslating groter wordt. (of statistische kans, zo je wilt.)

NoorR hoopt door het oog van de naald te kruipen, omdat er niets staat over cylindrische afwijking pre-operatief. Echter aan de normale refractieve afwijking worden wel eisen gesteld, nl. -6; v˛˛r de operatie.

Blijft vreemd dat ze in Europa zo bang zijn voor netvliesloslating, terwijl de kans erg klein is, plus dat zo ongeveer de rest van de wereld er geen enkel probleem van maakt...

Nosig 10-12-2008 20:10

Sinds wanneer is laseroperatie verboden? Of heeft dat iets met jou specifieke conditie te maken?

Sierra Mike Delta 10-12-2008 20:29

Is het niet zo dat je TOTALE afwijking -4.25 is, waar bijvoorbeeld -1.00 cylindrische afwijking zit?

Cylindrische afwijking is niet heel ongewoon, integendeel, heel veel mensen met bril/lenzen etc. hebben het. Platgezegd betekent het dat de bolling van je oog afwijkt.

Voor mijn lasik operatie had ik ook een cylindrische afwijking van rond de -1 aan beide ogen.

NoorR 10-12-2008 21:45

Wat Radix zegt klopt. Je cylincrische afwijking mag niet meer dan -2 zijn, maar dat is geen preoperatieve eis. Je refractie afwijking mag (bijvoorbeeld) niet meer zijn dan -6, en de preoperatieve eis is dat je niet meer dan -6 hebt. Dus dan gaat het niet op. Maar als je dus een cylindrische afwijking tussen de -2 en de -6 hebt (uitgaande van dat de totale afwijking van dat ook ook niet meer dan -6 is), kom je in aanmerking voor refractie chirurgie.

r3n3gad3, een implantaatlens valt (onder andere) ook onder refractie chirurgie, dus dan moet je aan de preoperatieve eisen voldoen. Als jij geen cylndrische afwijking hebt, maar wel bent afgekeurd, voldoe je daar dus niet aan. Hoogstwaarschijnlijk veranderen de preoperatieve eisen in 2010, dus daar kan je dan in ieder geval op hopen.

Ik ben twee weken geleden gelaserd, en ga over vier weken voor de Second Opinion. En dan hopen dat ik goedgekeurd wordt en nog in de klas van maart mag instromen.

Nosig 10-12-2008 22:00

Citaat:

Origineel gepost door NoorR (Bericht 173857)
Ik ben twee weken geleden gelaserd, en ga over vier weken voor de Second Opinion. En dan hopen dat ik goedgekeurd wordt en nog in de klas van maart mag instromen.

Succes, NoorR! Wat een sneltreinvaart allemaal zeg... je bent al een echte expert zo te horen ;).

NoorR 10-12-2008 22:16

Hahaha, ik heb nu inderdaad het idee dat ik echt alles weet over de eisen van je ogen voor een vliegmedische keuring. :P En het kan allemaal niet snel genoeg gaan, als het aan mij ligt werk ik binnen drie jaar bij KLM (als piloot uiteraard).

Sierra Mike Delta 10-12-2008 23:17

Citaat:

Origineel gepost door NoorR (Bericht 173857)

Maart 2010 neem ik aan.

Je bent natuurlijk wel op de hoogte dat je 1 jaar na de LASIK moet wachten vooraleer je uberhaupt goedkeurd kan worden.

NoorR 11-12-2008 00:30

Volgens het Aviation Medical Center niet, anders zouden ze uiteraard geen afspraak met me maken 6 weken na mijn behandeling. Ze hebben voor mij ook mensen vliegmedisch goedgekeurd na laserbehandelingen, hebben ze me verteld. Misschien ben je in de war met het vliegen zelf, dat mag je namelijk een jaar niet doen na de behandeling.

Niet dat het er toe doet, maar daarbij heb ik LASEK gedaan, niet LASIK.

Sierra Mike Delta 11-12-2008 07:45

Zou er toch nog maar even naar informeren hoor. Ben geen expert, maar 6 weken na een LASEK/LASIK behandeling kun je 100% zeker niet vliegmedisch goedgekeurd worden. Wellicht dat ze inmiddels de wachttijd van een jaar hebben teruggebracht, geen idee, maar zeker niet naar 6 weken.

Ook bij Lasek moet er celherstel in het net(/hoorn?)vlies plaatsvinden en dat gaat niet in 6 weken. Mijn traject:

LASIK (incl ca 6 check-ups in 2 jr)
na 3 mnd check bij AMC
na 6 mnd check bij AMC
na 12 mnd extra verplichte oogkeuring bij externe expert
na 12 mnd check en keuring bij AMC

Niet om je te ontmoedigen, maar check het nog even bij die witte jassen, kan heels geen kwaad denk ik zo.. succes!

Nosig 11-12-2008 08:17

Ik weet de details niet meer precies, maar bij aeromed vertelden ze me (geloof ik) dat dat jaar verkort was naar 6 of 3 maanden. Dat was een half jaar geleden, de tijd zou wel korter worden dachten ze. Wellicht dat ze wel een verwachting kunnen geven en NoorR alvast de theoriefase kunnen laten beginnen, als ze dat risico (garantiefonds) aandurven bij de KLS, mits die tijd toch nog steeds zo lang is.

Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 14:12.

Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2014 :: jvbPlugin R1012.365.1