Airwork

Airwork (http://www.airwork.nl/bulletinboard/index.php)
-   ArkeFly (http://www.airwork.nl/bulletinboard/forumdisplay.php?f=29)
-   -   aannames arke fly of waarom piloot nou zo'n goed betaalde baan is (http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10890)

stewardoos 14-04-2010 14:11

aannames arke fly of waarom piloot nou zo'n goed betaalde baan is

weet iemand wat er waar is aan hetr gerucht dat Arke Fly klsers met een 737 type rating aanneemt voor een tijdelijk contract. Zoiets als tuifly in Belgie heeft gedaan.

Tampie 14-04-2010 15:21

Is geen gerucht.... selectie was gister.

De Cock Pit 14-04-2010 17:52

Het staat ook op de KLS-website. Daar staat wat meer info.

qzqsd 14-04-2010 18:00

Jezus, een seizoenscontract van 6 maanden maar, waar gaat het heen...

P.S. Ik ben heel blij voor de jongens die zo uren kunnen verzamelen, laat dat duidelijk zijn...

ph-gjk 14-04-2010 19:03

Ben geen fan van een dergelijke optie. Goed de low-timers kunnen uren bouwen en het is waarschijnlijk beter dan zo'n block uren "contract" wat EZ op dit moment gebruikt om aan goedkope arbeidskrachten te komen.

Purno 15-04-2010 03:08

Citaat:

Origineel gepost door RTO (Bericht 217822)
Jezus, een seizoenscontract van 6 maanden maar, waar gaat het heen...

P.S. Ik ben heel blij voor de jongens die zo uren kunnen verzamelen, laat dat duidelijk zijn...

Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken! Die 737 typerating hebben ze toch al! Doen zo ervaring op en krijgen nog betaald ook! Dat het een tijdelijk dienstverband is komt ze goed uit aangezien alle gegadigde ook op de lijst staan om de bij klm te beginnen...

Tampie 15-04-2010 07:05

Citaat:

Origineel gepost door Purno (Bericht 217876)
Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken! Die 737 typerating hebben ze toch al! Doen zo ervaring op en krijgen nog betaald ook! Dat het een tijdelijk dienstverband is komt ze goed uit aangezien alle gegadigde ook op de lijst staan om de bij klm te beginnen...

Niet helemaal de waarheid Purno,

Alleen de jongens die een additionele basetraining (8K betalen) hebben gedaan, en dus in het bezit zijn van een typerating op de 737, kwamen in aanmerking. De overige KLS-ers helaas niet.

Viper1983 15-04-2010 08:00

ja en denk je dat de KLM ooit TFL gaat helpen als die te veel mensen op de wachtlijst gaat hebben staan?

Precies....
Vind het maar een rare oplossing, ok goedkoop en makkelijk voor TFL maar ik had ze er persoonlijk niet mee geholpen.
Ik gun iedereen een baan maar de KLS/KLM garde die altijd de ogen dicht hield voor de werkelijkheid (betalen voor uren ed.) en alleen mensen van bepaalde scholen met bepaalde kleur ogen aannam, die zal ik nooit helpen.

qzqsd 15-04-2010 08:54

Citaat:

Ach.. Deze jongens betalen iig niet om te werken!

Nee, die TQ krijgen ze gratis van de school omdat het zo'n lieve jongens zijn. Die TQ zit gewoon in de opleidingskosten en daarna kunnen ze nog eens 8K aftikken voor basetraining....

Je weet verder net zo goed als ik dat ze geen enkele garantie meer krijgen om bij KLM aan de bak te komen...

Jellybean 15-04-2010 11:11

Lijkt mij dat het in ieder geval beter is dan geen vlieguren maken. Zo blijft in ieder geval je IR en brevet geldig.... toch?

qzqsd 15-04-2010 12:46

Tjonge jonge echt waar, sommige mensen lezen gewoon echt niet...

Citaat:

Op 1 November verloopt hun brevet nog niet, dus ze moeten net zo goed volgend jaar Juni weer een FCL check doen....

Purno 15-04-2010 15:26

Citaat:

Origineel gepost door RTO (Bericht 217885)
Nee, die TQ krijgen ze gratis van de school omdat het zo'n lieve jongens zijn. Die TQ zit gewoon in de opleidingskosten en daarna kunnen ze nog eens 8K aftikken voor basetraining....

Je weet verder net zo goed als ik dat ze geen enkele garantie meer krijgen om bij KLM aan de bak te komen...

@Tampie, ik wist idd niet dat er naast de kls een extra bijdrage werd verwacht.. Dat maakt de zaak anders..

@RTO, Tuurlijk hebben ze voor die TQ betaald als onderdeel van de opleiding die het mogelijk maakt om bij de KLM te solliciteren. Die TQ is in plaats van de de bridgecourse. ( in werkelijkheid is er niks veranderd, alleen worden de simuren van de bridgecourse nu door IVW als TQ erkend ).. Dat je ermee aan het werk kan geeft de huidige KLS opleiding een toegevoegde waarde ( los van klm contract ) t.o.v. de oude sylabus ...

Trouwen, bij Ryanair, Easy en bijna alle andere lowcost maatschappijen begin je altijd met een tijdelijk contract....Dus nergens zekerheid na het investeren in een TQ.

De Cock Pit 15-04-2010 16:06

Iemand een idee om hoeveel vacatures het gaat?

DCP

Tim88 15-04-2010 17:36

4 vacatures.

J.I.P 15-04-2010 18:19

@ Purno,

Dit is missch leuk voor die paar die bij arke en JAF aan de gang kunnen en waarvan evt een enkeling doorstroomt in een (andere) baan. Voor al die andere heeft een kale TQ waar wel voor betaald is geen waarde...

Daarnaast is het jammer dat Arkefly seizoenscontracten gebruikt. Wel begrijpelijk vanuit hun oogpunt, immers training is al helemaal betaald.

Daarnaast begin je bij bijna elke andere maatschappij met een tijdelijk contract, namelijk een proeftijd, maar dat is wat anders dan een seizoenscontract. Ik ben verder niet bekend met RYR en Brookfieldcontract, maar volgens mij mag het overoverovergrote deel die daar wordt aangenomen wel gewoon blijven na 7 maanden. Dus dit lijkt mij een beetje appels en peren vegelijken. Hoe dat verder bij easy zit weet ik ook niet.

Neemt niet weg dat het voor de "uitverkorenen" wellicht een leuke mogelijkheid is. En die 8000 euro die ze extra moeten betalen verdienen ze wel terug in die 7 maanden...

49015 16-04-2010 08:04

Citaat:

Dat komt op hetzelfde neer. En ze leggen de financiele lat hoger voor de 'vrijemarkters'. Immers, die moeten nu ook bij Arkefly concurreren met jongens die zelf dokken voor een type. Dat is verder prima, maar het valt even goed onder de noemer 'betalen om te werken'.

Purno 18-04-2010 01:24

Citaat:

Origineel gepost door 49015 (Bericht 217993)
Dat komt op hetzelfde neer. En ze leggen de financiele lat hoger voor de 'vrijemarkters'. Immers, die moeten nu ook bij Arkefly concurreren met jongens die zelf dokken voor een type. Dat is verder prima, maar het valt even goed onder de noemer 'betalen om te werken'.

Nog een keer....:1855:

Deze studenten hebben deze TQ niet betaald om op seizoenscontract bij arkefly aan de slag te kunnen!
De TQ ( = oude bridgecourse ) is een deel van de opleiding bij de KLS, de opleiding die het mogelijk maakt om te solliciteren bij de KLM! Ze kiezen dus niet na de opleiding om te betalen voor deze TQ. Of hebben dan alle kls ers bij de KLM betaald om te werken?!?:confused:

Los van het betalen voor basetraining ( waar ik absoluut tegen ben ) heeft dit dus niks te maken met 'betalen om te werken'!

49015 18-04-2010 09:49

Purno, 'ze hebben niet betaald om seizoensarbeid te verrichten'. Same difference! Als het allemaal uit de lucht komt vallen voor de KLS-ers zoals jij omschrijft, dan blijven die KLS-ers toch lekker thuis? Dan geven ze minder fortuinlijke jongens en meisjes de kans om aan de slag te gaan bij Arke terwijl ze wachten op hun rechtmatige plaats bij KLM. Nu verstoten ze andere potentiele candidaten dubbelop: ze kunnen ťn niet aan de slag bij Arke en ze kunnen later niet aan de slag bij de KLM. Wie verziekt welke markt vraag ik me dan af?

Begrijp me asjeblieft niet verkeerd. Ik veroordeel geen enkele KLS-er die nu waar dan ook aan de slag gaan. Maar nogmaals. Een KLS-er, een EPST-er, een NLS-er...ze betalen allemaal een veelvoud van wat een vliegopleiding an sich waard is, om maar een betere kans te krijgen op de arbeidsmarkt. Wie zijn zij dan om ook maar enige kritiek te hebben op jongens en meisjes die hun geld op een andere manier investeren? Waarom is het voor jou meer geaccepteerd om de dikke vette BMW van je vliegschoolbaas te bekostigen zodat je in aanmerking komt voor een stoeltje bij de KLM? Als niemand dat deed dan moest de KLM wel de vrije markt op. Weet je wat een besparing dat oplevert voor ons allen? Ja, dat weten we allemaal, maar we sluiten liever onze ogen hiervoor. We reageren liever af op de vrije markter die zelf beslist waar hij zijn geld in stopt en noemen het dan ineens pay to fly. We noemen hem een marktverzieker, terwijl wij daar even goed aan mee doen met onze schoolkeuze.

Nogmaals Purno, ook ik heb meegedaan met dit hele circus, door over te stappen van mijn vliegclub naar grote-dure-prestigieuze-vliegschool. Die stap heeft zijn vruchten afgeworpen, maar ik betaal er nog steeds elke maand een kapitaal voor terug aan de bank. Als jouw pa de opleiding niet heeft bekostigd dan geldt dat ook voor jou. We all pay to fly. Jij en ik hebben beiden onze portemonnaie getrokken om anderen een stapje voor te zijn. Dat ontneemt je elk recht om die anderen te bekritiseren.

Cross-over 02-11-2010 12:04

Inmiddels is het 2 november. Tijdelijk contract dus officieel beŽindigd. Iemand interne info hoe ze er nu voor staan?

Oftewel op straat of alsnog een vast contract aangeboden gekregen?

Xwind 02-11-2010 13:24

Volgens mij mogen ze door vliegen bij Arke:kerst: alleen niet "full time" tijdens de winter.

Cross-over 02-11-2010 15:22

Kijk, mooi bericht! Klasse geregeld. :)

qzqsd 02-11-2010 15:36

Ze moeten nog wel hun lening afbetalen dus een part time contract is echt niet zo mooi als het klinkt. En volgens mij verdienen ze daar echt geen vet pot...

Talsma 02-11-2010 15:49

Nee klopt, maar aangezien zn allemaal uiteindelijk bij KLM beginnen is het echt niet verkeerd om alvast een paar honderd uur te vliegen. Beter dan wat hun klasgenoten doen, mensen rondrijden, auto's tanken, koffie verkopen, of weet ik het.

Cirrostratus 02-11-2010 16:05

Citaat:

Origineel gepost door Talsma (Bericht 230534)
Nee klopt, maar aangezien zn allemaal uiteindelijk bij KLM beginnen is het echt niet verkeerd om alvast een paar honderd uur te vliegen. Beter dan wat hun klasgenoten doen, mensen rondrijden, auto's tanken, koffie verkopen, of weet ik het.

Je bedoelt niet de markt verzieken door dit soort voorwaarden te aanvaarden.
(TR betalen en dan een tijdelijk contract krijgen, dit gecombineerd met een laag loon...)

qzqsd 02-11-2010 16:07

Absoluut waar. Vind het gewoon smerig dat Arkefly zich ook al verlaagd tot deze praktijken. Eerst een seizoenscontract en daarna een part time contract waar ze voor in hun handjes mogen klappen...

Bah...

BMJ 02-11-2010 16:37

Citaat:

Origineel gepost door Cirrostratus (Bericht 230536)
Je bedoelt niet de markt verzieken door dit soort voorwaarden te aanvaarden.
(TR betalen en dan een tijdelijk contract krijgen, dit gecombineerd met een laag loon...)

ik zie weer een oude discussie oplaaien...

Cross-over 02-11-2010 17:32

Citaat:

Origineel gepost door RTO (Bericht 230537)
Absoluut waar. Vind het gewoon smerig dat Arkefly zich ook al verlaagd tot deze praktijken. Eerst een seizoenscontract en daarna een part time contract waar ze voor in hun handjes mogen klappen...

Bah...

Ik heb even zitten te bedenken hoe te reageren om niemand voor het hoofd te stoten, zal niet helemaal lukken verwacht ik. :)

Zeker geen nette manier maar ze zouden vandaag ook eventueel een sollicitatie richting AH kunnen sturen.
Met die keuze voorop denk ik dat vrijwel iedereen het had gedaan ondanks dat hij/zij de markt dan zou verzieken, hoe smerig en egoÔstisch ook.
En idd, zo komen we in de vicieuze cirkel van de huidige markt. Crisis is volgens mij altijd een enorme egoÔstische tijd geweest en zal dat ook wel blijven.

Oftewel, twee kanten van de medaille. Ik weet niet welke kant ik zou kiezen. De lening zal ook betaald moeten worden...

Maar reken me dit niet aan, ik zinspeel alleen op de keuze die zij ooit hebben gemaakt en was alleen benieuwd naar de situatie nu na 1 november. :)

qzqsd 02-11-2010 17:48

Ik zeg dat ik het smerig vind van Arkefly. De studenten verwijt ik niets, zij vragen immers niet om een part time- of seizoenscontract. Het is het bedrijf dat misbruik maakt van de huidige economische situatie om hun overhead laag te houden ten koste van jonge vliegers met een grote schuld die keen zijn om te vliegen...

B767-300ER 02-11-2010 18:32

je hoeft niet te tekenen...
Dit wist je bij voorbaat toen je je half jaar contract aanging, smerig of niet.
Overigens gebeurd dit op heel veel plaatsen, niet alleen in de luchtvaart. 1 of 2 tijdelijke contracten, op het moment dat er een contract voor onbepaalde tijd aankomt,een bedankt en tot ziens.
Take it or leave it. datzelfde gold voor de mensen die zon 6 maanden geleden dit contract aangingen. Smerig of niet. Ze wisten het van te voren. (waarmee ik nergens zeg dat ik het goedkeur)

Smarty2000 02-11-2010 19:16

Welkom in de wereld die commercie heet.... Bedrijven zijn geldmachines, hoe je het ook went of keert. Verantwoord ondernemerschap telt tot op het moment dat de rode cijfers eraan zitten te komen, daarna wordt het opeens een heel stuk minder. Ik noem als voorbeeld maar een TNT die er een hoop mensen uitgooit...

Talsma 02-11-2010 19:50

Citaat:

Origineel gepost door B767-300ER (Bericht 230559)
je hoeft niet te tekenen...
Dit wist je bij voorbaat toen je je half jaar contract aanging, smerig of niet.
Overigens gebeurd dit op heel veel plaatsen, niet alleen in de luchtvaart. 1 of 2 tijdelijke contracten, op het moment dat er een contract voor onbepaalde tijd aankomt,een bedankt en tot ziens.
Take it or leave it. datzelfde gold voor de mensen die zon 6 maanden geleden dit contract aangingen. Smerig of niet. Ze wisten het van te voren. (waarmee ik nergens zeg dat ik het goedkeur)

Ja, maar 767-300ER, je hoort de mensen natuurlijk niet klagen. Dat zijn namelijk KLS-studenten die of nu 3 jaar niks zouden doen, of op deze manier (alhoewel ze dus de TR moeten betalen) wat kunnen vliegen tot ze bij KLM beginnen. Als ik KLS had gedaan en zou weten dat de mensen voor mij al 1,5 jaar aan het wachten zijn, had ik het ook gedaan.

Die TR overigens zit voor alles min 8000 euro gewoon in hun standaard opleiding. Die 8000 euro moesten ze later bijbetalen om de circuitjes te gaan vliegen en de TR volledig te maken.

En degenen die dat gedaan hebben en daarna zijn aangenomen bij Jet-Air of Arke, die hebben het nu prima natuurlijk en dat is heel mooi voor ze. Die hoor je (terecht) niet klagen. Want ze kunnen daarna iets anders gaan doen bij een maatschappij met een iets betere CAO.

Dus de enigen die hier het nadeel van merken zijn de rest van de vliegers bij Arke of degenen die hierna bij Arke gaan vliegen. Maar zouden deze KLS-studenten het niet gedaan hebben dan zijn er wel weer 14 anderen die het geld zo zouden bijlenen.

B767-300ER 02-11-2010 20:27

Duidelijk
Naar wat ik begrepen heb vliegen de vliegers die dit betreffen in de periode nov-apr nog parttime en mogen ze daarna wederom full aan de bak.
Wel nodig ook, 737 nr 4 en 5 worden in april verwacht.

Xwind 02-11-2010 20:54

Het part time doorvliegen is beter dan aan de grond staan. Trouwens, met de uren die ze nu hebben kunnen ze de wereld over en veel meer verdienen bij andere luchtvaart bedrijven. Dat ze bij Arke blijven lijkt me toch echt hun eigen keus.

B767-300ER 02-11-2010 21:03

Zoveel uren hebben ze nou ook weer niet gemaakt hoor!

Xwind 02-11-2010 22:00

Met de eerste paar honderd uur gaan gewoon veel deuren voor je open:biertje:

Viper1983 13-11-2010 00:37

...

B767-300ER 13-11-2010 17:33

Overigens vanaf December weer een operatie met 4x B767 ;)

Viper1983 12-12-2010 11:47

Misschien ligt er nog een kans voor sommige mensen, aangezien TFL met 4 x 767 blijft opereren.
Met de extra 737 misschien een aantal upgrades, dus co's nodig denk ik zo!
Dus give it a try!

Soepkip 12-12-2010 16:38

Bovendien komen er volgend jaar toch nog een paar 737's bij?

B767-300ER 12-12-2010 17:04

2 :D
(als ik goed ben geinformeerd)

Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 09:50.

Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2019 :: jvbPlugin R1012.365.1